Reis en eerste dag - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Anne O. - WaarBenJij.nu Reis en eerste dag - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Anne O. - WaarBenJij.nu

Reis en eerste dag

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

09 Februari 2014 | Indonesië, Batavia

07-02-2014

In de middag op vrijdag ontmoeten we Meno (van stichting Mamana) en haar man Mus. Ook hun nicht en haar zoon (Fien en Noah) rijzen met ons mee.
Meno heeft een hele bak met tweedehands brillen gekregen en deze doen we in mijn bagage, ongeveer 5 kg aan brillen ;)
Hierna gaan we op weg, afscheid van Ger, mama en papa.
Als we zijn ingecheckt, door de douane zijn en dan bij de gate wachten besef ik pas hoeveel mensen er meegaan met onze reis.
We reizen met het grootste vliegtuig wat er bestaat, en hij zat helemaal vol.
Het vliegtuig zelf was erg koud, we zaten namelijk precies onder de airco.
De vlucht verliep goed en was via onze eigen schermen precies te volgen.
Op Dubai hebben we onze stop. Hier verblijven we 4,5 uur totdat we verdergaan op weg naar Jakarta.

08-02-2014
Op de vlucht van Dubai naar Jakarta was het een stuk warmer. Dit was tevens een kleiner vliegtuig dan de vorige. In dit vliegtuig moesten we 8 uur zitten, maar ik heb hier niet veel van meegekregen en heb veel geslapen.
Bij aankomst in Jakarta hebben we eerst een visum moeten regelen. Het weer hier is rond de 28 graden, maar wel bewolkt. Het is hier het regenseizoen. Dinsdag ochtend zullen we doorreizen naar Ambon waar het echter zomer is, dus geen regenseizoen.
Soms zijn alle landen hetzelfde, bij het vliegtuig worden we opgewacht door tientallen 'bereidwillige' tas-dragers om ons naar een taxi te loodsen.
Met de taxi naar het hotel is een ervaring op zicht. Toeterende auto's en de wet van de brutaalste. Het hotel zelf is erg luxe (IBIS), wifi, airco, ontbijt enz.
We kwamen aan rond een uur of 18.00 in het hotel, na het uitpakken zijn we lekker de weg op gegaan en onder begeleiding van Daniel (zwager van Meno die daar al was), hebben we een mooi lokaal eet-tentje gevonden. Heerlijke en bijzondere geuren kom je daar overal op straat tegen: eten, vuur, afval, rook, uitlaatgassen enz.... Wat je ziet: auto's, tentjes, katten, kinderen, (en soms ongewenste) muziekanten en heeelll veeelll scooters/ motoren.
Heerlijk gegeten: bami met groente en ei.....en (niet schikken mama) een stukje vis. Deze reis ben ik van plan weer vis te gaan eten. Alle vis wordt hier lokaal gevangen, dus mijn geweten is helemaal tot rust.

09-02-2014
Ik heb tot nu toe nog weinig last gehad van een jetlag (het is toch 6 uur later). Ik kon alleen vannacht slecht in slaap komen. uiteindelijk was ik om 01.00h toch echt moe. Goed doorgeslapen en van de wekker wakker: 08.00h. In vergelijking met mijn reisgenoten: een super nacht;)
Goed ontbeten en daarna door naar de oom van Meno (Opa word hij genoemd). Dit is een man die van een 'simpele kapper' uitgegroeid is tot een directeur van 3 scholen (totaal 1000 leerlingen). Hele lieve en actieve man en over de 80 jaar oud.
Na deze ontmoeting hebben Meno en ik een momentje voor onszelf genomen: mani en pedicure, heb nu dus mooie nagels :). Mijn schoen was nog kapot gegaan en deze heb ik bij een man aan de kant van de weg laten maken. Deze man vond ik door de hulp van Kosye (nicht van Meno die in jakarta woont). Zij kan geen NL of EN dus dat was handen voeten en mijn 10 woorden Bahasa Indonesia. Zo leer je de taal wel een stuk sneller. Ik verbaas me dat ik toch al wel wat gesprekken zo hier en daar kan volgen (in ieder geval het onderwerp).
Tegen 18.00h hebben we Daniel weer ontmoet en snel ergens gegeten (Bami), even geskyped met Jean in Nederland en daarna snel terug naar het hotel. Hier waren we net terug toen de organisatie Result in Health was gearriveerd. Dit is een NLse organisatie die al projecten heeft in Indonesië en met ins samen mogelijk nog meer gaan opzetten/ onderzoek mee doen. Met RIH een formeel/ informeel gesprek gehad zodat we weten wat we van elkaar kunnen verwachten. Morgen weer vroeg op om in gesprek te gaan met Reza.

  • 09 Februari 2014 - 17:42

    Djoeke:

    Heej Anne,

    Veel plezier daar. Ik hoop dat je een mooie en nuttige tijd tegemoet gaat.

    Groetjes Djoeke

  • 09 Februari 2014 - 17:48

    Angelique:

    Ha Anne

    Terwijl we op visite bij de buren waren, kreeg ik een whatsapp van meno: je was bij een pedi-, manicure geweest: het gesprek stopte even, omdat ik zo moest lachen: onze Anne bij een manicure/pedicure :) Je maakt er toch wel een foto van, toch?!
    De volgende verrassing: we komen thuis en een berichtje van jou: hartstikke leuk..... En dan ook nog een bericht dat je vis hebt gegeten! Welke vis was het en hoe vond je het???
    Maar alle gekheid op een stokje: leuk dat je eerste indruk kennelijk leuk is. Zoals we al eerder gezegd hebben: geniet ervan.
    Hopelijk krijgen we zeer regelmatig een nieuwe update.

    Groetjes aan Meno en Mus(ik heb hem in het eerste bericht een beetje anders genoemd :) )
    En tot gauw

    Xxxx
    Angelique

  • 09 Februari 2014 - 23:51

    Rayhan:

    Hoi An!

    Wat fijn om te horen dat je goed bent aangekomen en al lekker actief bezig bent. Geniet vooral van je tijd daar en maak héél véél foto's!!

    Liefs,

    Rayhan

  • 10 Februari 2014 - 12:13

    Jos:

    Dag Anne,

    Ik heb geprobeerd een reactie te sturen vanaf mijn tablet maar toen ik na twee keer een heel verhaal geschreven te hebben tot twee keer toe mijn tekst kwijt was heb ik besloten via mijn werk te reageren. Mijn reactie duurde dus wat langer. Ik vind het net als je moeder verassend dat je na twee dagen Indonesie al aan de vis bent....... Laat het je smaken zou ik zeggen! Misschien vind je het straks wel heel erg lekker...
    Fijn te horen dat het je zo goed gaat in Indonesie. Ik kijk uit naar de volgende reactie en vooral naar de foto's. Ik heb maar een advies...."absorberen" maar! zuig zoveel mogelijk indrukken op! Je bent niet iedere dag in Indonesie en ook al zul je er nog wel vaker naar toe gaan, het is nooit zoals de eerste keer.
    Heel veel liefs en geniet ervan,

    Jos

  • 10 Februari 2014 - 22:15

    Frits:

    Hey Anne,

    Veel succes daar, maar ook veel plezier!
    Groeten van Frits namens Service Sales

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 27 Mei 2008
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 31086

Voorgaande reizen:

07 Februari 2014 - 07 Maart 2014

Maluku

12 April 2013 - 17 Mei 2013

Ghana

26 Augustus 2010 - 30 November -0001

Zuid Afrika

Landen bezocht: