Orkaan en El- Mina - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Anne O. - WaarBenJij.nu Orkaan en El- Mina - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Anne O. - WaarBenJij.nu

Orkaan en El- Mina

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

01 Mei 2013 | Ghana, Cape Coast

Hoi Allemaal,

Het was vandaag een wisselvallig dag. We hebben wat regen gehad en de lucht was donker. We hadden het plan om naar El- Mina te gaan, maar dit hebben we uitgesteld tot het wat beter weer werd. Maar goed ook, want anders hadden we niet de tornado op zee goed kunnen zien. Tegen het einde van de ochtend konden we vanaf het balkon een echte tornado herkennen die zich een paar kilometer verder op zee bevond. Volgens de medewerkers van het hotel gebeurde dit zelden, en als het al gebeurde kwam hij niet aan land. We hebben een hoop mooie foto’s kunnen maken!!!
In de middag zijn we alsnog naar El- Mina geweest. Dit is een fort wat door de jaren heen door verschillende Europese landen is gebruikt voor verschillende doeleinden. Het is een handelspost, maar ook een slavenfort geweest. De volgende zaken waren er toen de orde van de dag verkrachtingen, verminkingen, mishandelingen, geen sanitaire voorzieningen, geen stromend water, nauwelijks frisse lucht, slecht eten en als je te opstandig was werd je samen met 29 anderen in een kleine ruimte opgesloten totdat je vanzelf dood ging. Enorm veel mensen hebben hier in deze vreselijke omstandigheden soms wel 3 maanden doorgebracht om dan uiteindelijk door ‘the gate of no return’ naar de rest van de wereld (met name Amerika) te worden verscheept om daar als slaaf te werken. De vrouwen werden meegezonden om onder anderen als een soort broedmachines van nieuwe slaven te dienen. Ook Nederland heeft hier zijn ‘steentje’ aan bijgedragen. Dit is dan ook in het fort terug te vinden met verschillende Nederlandse teksten. Onze gids wist dat wij Nederlanders waren en het voelde niet altijd even fijn op de manier waarop hij ons aansprak… Opmerkingen als: ‘So in fact we made you very rich… right?’ … Het dorp waar het fort is gebouwd is een echt vissers dorp, dan kun je ook duidelijk aan de foto’s zien die ik daar gemaakt heb. Vandaag is het de dag van de arbeid, wat hier May Day wordt genoemd. Dit betekende dat alle mensen met een kantoorbaan vrij waren, hierdoor was El Mina nog drukker dan gebruikelijk waardoor we na het bezoeken van het fort meteen weer weg zijn gegaan.
In de avond ben ik samen met Silke en Zowi naar town geweest. Silke kende daar een jongen die ons heeft meegenomen naar een super mooi uitkijkpunt over de zee, het strand en Cape Coast Castle. Helaas zijn de foto’s van deze avond niet goed gelukt.

Veel liefs
Anne